DYSKUSYJNY KLUB FILMOWY

 



15 IV śr. – PIEŚNI ZIEMI, dokumentalny, reż. Margreth Olin , Norwegia 2023, 90’ (premiera) N
Reżyserka przed 30 laty opuściła rodzinny dom. Dziś odwiedza z kamerą górskie rejony zachodniej Norwegii, by podążając śladami swoich rodziców i przodków, odpowiedzieć sobie na pytanie: skąd jestem? Będzie to spotkanie z lokalną historią, ale przede wszystkim z dziewiczą w tym rejonie naturą, z nieustającym cyklem narodzin i śmierci.
Opowieść rodzinna zamienia się tu w zapierający dech w piersiach wizualno-dźwiękowy poemat. Stosując podwójną skalę – mikro i makro – film odsłania przed nami świat intymny i zarazem bardzo uniwersalny.

 



22 IV pon. – 20 DNI W MARIUPOLU, dokumentalny, reż. , Mstyslav Chernov, Ukraina 2023, 107’ N (Oscar 2024 – najlepszy film dokumentalny, premiera)
Bezkompromisowy dokument, którego nie da się zapomnieć: relacja dokumentująca zagładę tytułowego miasta, autorstwa jedynego dziennikarza, który pozostał w nim do końca.
Film Czernowa, który z narażeniem życia rejestrował rosyjskie zbrodnie wojenne i codzienne życie mieszkańców Mariupola, to nie reporterski zapis wydarzeń, ale przeszywający, pełen pasji dokumentalny akt oskarżenia. A jednocześnie pełnoprawne filmowe dzieło, zrealizowane z imponującą formalną dyscypliną. Niewiele filmów ogląda się w takim napięciu – od pierwszych minut aż po finał, ujawnia, w jaki sposób udało się wywieźć ten materiał z okupowanej strefy. Niewielu twórców z taką mocą pokazuje bezlitosne okrucieństwo wojny. Ale Czernow i ekipa nie czynią tego, by szokować. Ich intencją jest pozostawienie świadectwa – i wstrząśnięcie sumieniem świata.

 



29 IV pon. – RĘCE DO GÓRY, dramat polityczny, reż. Jerzy Skolimowski, Polska 1967, 77’ (cykl „Krótka historia polskiego kina część II: twórcy osobni”.) N
Film zbudowany jest z dwóch części.
Pierwsza składa się z luźno połączonych ze sobą ujęć: wspomnień i refleksji filozoficznych dotyczących twórczości filmowej i losu artysty we współczesnym świecie. Druga przedstawia zjazd absolwentów Akademii Medycznej w dziesiątą rocznicę ukończenia studiów. Po północy bankiet przeradza się w alkoholowe szaleństwo. W przerwach odczytywane są listy i telegramy od tych, którzy nie dotarli na spotkanie. Jeden z telegramów ma dość prowokacyjną treść i wzbudza złość w grupie kolegów. Postanawiają udać się do autora tego telegramu, by nauczyć go szacunku...

 

29 IV pon. – MONSTER, dramat obyczajowy, reż. Hirokazu Koreeda, Japonia,  2023, 126’ (pokaz przedpremierowy) N 
Saori po śmierci męża samotnie wychowuje nastoletniego syna Minato. Zauważa u niego niepokojące zachowanie i odkrywa, że jest gnębiony przez swojego nauczyciela. Żąda w szkole odsunięcia pana Hori od pracy z dziećmi. Koreeda zaskakuje, podsuwa różne tropy, opowiadając nam historię z trzech perspektyw - matki, nauczyciela i samego Minato. Reżyser opowiada o skomplikowanych emocjach - jakże różnych u każdego z bohaterów - w sposób czysty i subtelny. Dużym atutem filmu jest ścieżka dźwiękowa, jedna z ostatnich kompozycji niezrównanego Ryuichiego Sakamoto.

 

Karnet na trzy dowolne filmy w ramach DKF ważny do 30 czerwca 2024.
Wejściówki na pojedyncze seanse dostępne również w przedsprzedaży.

Początek seansów zgodny z godzinowym kalendarzem projekcji.