Instalacja „Granica” Marioli Wawrzusiak-Borcz

Udostępnienie: 10.12.2021, godz. 17.00
Instalacja czynna do 28.02.2022
Kurator: Zbigniew Belowski
Aranżacja przestrzeni: Mariola Wawrzusiak-Borcz i Zbigniew Belowski

„Granica” jest instalacją artystyczną, za pomocą której polska rzeźbiarka Mariola Wawrzusiak-Borcz nawiązuje do aktualnej sytuacji na granicy polsko-białoruskiej. Ekspozycja skłania do refleksji nad pytaniem: gdzie leży granica państwa, cywilizacji i człowieczeństwa? – na które nie ma prostej odpowiedzi.
 
„Od początku mojej twórczości rzeźbię w metalu. Kiedy pracuje się długo z jakimś materiałem, można poznać jego specyfikę i właściwości. Każdy materiał niejako broni się przed kształtowaniem, metal szczególnie mocno – aby się nim sprawnie posługiwać, potrzeba wielu prób pokonania jego oporu. Fascynuje mnie to, że jest materiałem pełnym sprzeczności. Zimny w swym charakterze, daje się kształtować dopiero rozgrzany do czerwoności. Twardy, pod wpływem temperatury staje się miękki i plastyczny, długo oddając nagromadzone ciepło. Wydaje się niezniszczalny w swym chłodnym stalowym blasku, a jednak pod wpływem delikatnej wilgotnej mgły szybko koroduje” – Mariola Wawrzusiak-Borcz, „Dokumentacja pracy habilitacyjnej”.

Mariola Wawrzusiak-Borcz urodziła się w Rzeszowie w 1971 roku. Studiowała na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w latach 1992–1997. Dyplom z wyróżnieniem otrzymała w pracowni prof. Józefa Sękowskiego. Obecnie jest profesorem nadzwyczajnym w ASP w Krakowie na Wydziale Rzeźby, gdzie prowadzi pracownię rysunku dla studentów od II do V roku. Uzyskała stypendium Cultural City Network Graz (1998), Stypendium Miasta Krakowa (1999), Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2000). Brała udział w wystawach zbiorowych rzeźby w Polsce (Kraków, Poznań, Ostrów Wielkopolski) oraz w Szwajcarii, Austrii i na Słowacji. Wystawy indywidualne prezentowała w Krakowie, Warszawie, Szczecinku, Sieradzu, Częstochowie, Sanoku, Rzeszowie oraz w Niemczech. Jej materiałem jest żelazo, tworzy z niego monumentalne kompozycje figur ludzkich i zwierzęcych, podkreślając podobieństwa tych dwóch światów w sferze emocjonalnej i egzystencjalnej.

Prezentacja jest częścią programu 14. Zimowego Przeglądu Filmowego „Koksownik”. Instalacja zostanie udostępniona na tarasie Mazowieckiego Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu. Wstęp wolny.