21 - 27 I 2022 – PRZEGLĄD FILMÓW ROSYJSKICH

Zapraszamy na przegląd, podczas którego zaprezentujemy siedem filmów, które znalazły się w programie 14. Festiwalu Filmów Rosyjskich „Sputnik nad Polską”. Pokazy odbywają się w ramach Dyskusyjnego Klubu Filmowego.

21 I pt. – TWÓJ KOREPETYTOR, dramat, reż. Anton Kołomiejec, 2018, Rosja, (88’)

Temat nierównej miłości przedstawiony w nowy sposób przez reżysera Antona Kołomiejca w jego pełnometrażowym debiucie: „Twój Korepetytor”. Premiera filmu odbyła się w ramach Festiwalu Kinotawr w 2018 roku, gdzie film otrzymał nominację w kategorii za Najlepszy Debiut. Rodzice 17-letniego Sawwy udają się na miesiąc do Wenecji, zostawiając go samego. Dają mu surowe wytyczne, aby przygotował się do egzaminów wstępnych. Korzystając ze strony internetowej „Wasz Korepetytor” Sawwa znajduje nauczyciela literatury zagranicznej. Ściślej mówiąc, bohater znajduje nauczycielkę – piękną i samotną kobietę „po czterdziestce”, Annę Hermanowną, dającą prywatne lekcje w swoim mieszkaniu. Anna nudzi się w towarzystwie swoich rówieśników, w przeciwieństwie do towarzystwa pełnego życia, otwartego i marzycielskiego Sawwy. Zaczynają lekcje od omówienia powieści „Pani Bovary”, ale po kilku spotkaniach zaczynają żyć własnym romansem.

22 I sob. – KONFERENCJA, dramat, reż. Iwan I. Twierdowski, Rosja/Estonia/Wlk. Brytania/Włochy, 2020, (130’)

Film nawiązuje do tragedii, jaka stała się udziałem widzów i aktorów Teatru na Dubrowce w październiku 2002 roku. Po siedemnastu latach do tych wydarzeń wraca Natalia Samochina, która straciła wówczas syna. Nie mogąc odnaleźć się w normalnym życiu, wstąpiła do klasztoru, porzucając męża i córkę. Teraz przybywa do Moskwy, aby w miejscu dramatu zorganizować wieczór wspomnień. Zaprasza na niego tych, którzy przeżyli atak terrorystów i szturm oddziałów specjalnych. Reżyser stopniowo odkrywa kolejne tajemnice, trzymając widza w ogromnym napięciu do samego końca. Realizmu dodają „Konferencji” relacje aktorów Filipa Awdiejewa i Romana Szmakowa, którzy grają samych siebie. Byli bowiem tamtego wieczoru na scenie wśród odtwórców głównych ról w musicalu „Nord-Ost”. Nagroda za najlepszy scenariusz na ORFF „Kinotawr” w Soczi 2020

23 I niedz. – KLUCZ CZASU, film dla dzieci, przygodowy, reż. Aleksiej Tielnow, Rosja, 2019, lektor (92’) od 7 lat

Fascynująca mistyczna opowieść osadzona w Petersburgu. Bezdzietna para, pisarz Andriej (Paweł Trubiner) i artystka Olga (Marina Kazankowa) adoptują ośmioletnią Ksiuszę (Ksenia Aleksiejewa). W końcu miała szczęście. Tymczasem Andriej pisze fantastyczna powieść o ciemnej stronie Petersburga. Na stronach jego książki miasto nad Newą zamienia się w fantasmagoryczny świat, w którym czas się zatrzymał, a ulice zamieszkują mroczne istoty. Nagle, po wypadku samochodowym dziewczynka trafia do Mrocznego Miasta z powieści Andrieja, gdzie spotyka tajemniczego przyjaciela, Paramona (Artem Tkaczenko). Wraz ze swoim magicznym towarzyszem Ksiusza musi pokonać złe mocy i uruchomić zegar na wieży, aby powstrzymać Czarownicę i jej czarną armię przed przejęciem miasta. Na bohaterów czeka wiele niebezpiecznych przygód…

24 I pon. – WRÓŻKA, dramat, fantasy, thriller, reż. Anna Melikian, Rosja, 2019, od 18 lat (152’)

W centrum fabuły znajduje się Jewgienij Wojgin – szef moskiewskiej firmy informatycznej, pracującej nad obiecującą grą „Kołowrat”, wyznającej doktrynę, że wirtualna rzeczywistość to przyszłość. Pod wpływem nadmiernego okrucieństwa w grze kilku wrażliwych nastolatków popełnia w stolicy Rosji serię morderstw, co wywołuje publiczne oburzenie, ale Jewgienij ocenia szum wokół swojego projektu jako darmową reklamę. Na ulicy przypadkowo spotyka aktywistkę obywatelską Tatianę, która każe mu spojrzeć na świat z zupełnie nowej perspektywy...

25 I wt. – HAPPY END, komedia, reż. Jewgienij Szeliakin, Rosja, Tajlandia, 2019, (100’)

Tajemniczy mężczyzna budzi się na plaży w Tajlandii. Nie pamięta swojego imienia ani z jakiego powodu okazał się tak daleko od domu. Mimo że mówi tylko po rosyjsku i ma wyjątkowo paskudny charakter mężczyzna szybko przystosowuje się do nowego miejsca nawiązuje znajomości, a nawet otwiera własny biznes. I wydaje się, że nowe życie dobrze się układa, ale z czasem powracają wspomnienia, dlaczego poleciał na drugi koniec kontynentu.

26 I śr. – BIEŁUCHA, dokumentalny, reż. Igor Ożerieljew, Rosja, 2019, (61’)

Biełucha to położony na pograniczu rosyjsko-kazachskim, w paśmie Gór Katuńskich, najwyższy szczyt Ałtaju, liczący 4,5 tysiąca metrów nad poziom morza. Z jego nazwą wiąże się miejscowa legenda, mówiąca o wszczętych przed wiekami poszukiwaniach śnieżnego człowieka. Jeden z władców wyznaczył nawet olbrzymią nagrodę za jego złapanie. Łowcy szybko przekonali się, że pojmanie go żywcem jest niemożliwe; kiedy więc nadarzyła się okazja – zabili go. Okazało się jednak, że jest tak ciężki, iż nie są w stanie znieść go ze szczytu, musieli więc zrezygnować z obiecanej nagrody. Wówczas ciało tej niezwykłej istoty przemieniło się w górę. Film zrealizowany przez Igora Ożerieljewa opowiada o letniej wyprawie na spowitą śniegiem przez cały rok Biełuchę. Grupa przyjaciół odrywa się od swoich codziennych obowiązków i rusza w odległe rejony Azji Środkowej, gdzie piękno dzikiej przyrody dosłownie zapiera dech. Soczysta zieleń drzew u podnóża gór, krystalicznie czysta woda górskich potoków, zachwycające górskie krajobrazy – wszystko to wydaje się nierzeczywiste, ale jednocześnie rekompensuje związane z wyprawą niedogodności i niebezpieczeństwa. Ożerieljew w poetycki sposób dokumentuje podróż, ilustrując zdjęcia pełną rozmachu, ale i eteryczną muzyką. A wszystko po to, by – jak podkreśla autor – osiągnąć harmonię ze światem.

27 I czw. – NOS ALBO SPISEK ODMIEŃCÓW, animowany, reż. Andriej Chrżanowski, Rosja, 2020, od 18 lat (89’)

Film oparty jest na dwóch największych kreacjach rosyjskiego geniuszu: powieści Nikołaja Gogola „Nos” i operze „Nos”, stworzonej w 1930 roku przez kompozytora Dmitrija Szostakowicza.
Film poświęcony jest pionierom, innowatorom w sztuce. Ludziom, którzy wyprzedzali swoje czasy. I, co najważniejsze, mieli odwagę, aby płynąć pod prąd - kosztem własnego dobrobytu, a często życia. Głównymi bohaterami filmu są pisarze Nikołaj Gogol i Michaił Bułhakow, reżyser Wsiewołod Meyerhold i kompozytor Dmitrij Szostakowicz.

Początek seansów zgodnie z godzinowym kalendarzem projekcji.