Sztuka na ekranie

Kino Studyjne działające przy Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia zaprasza na cykl Sztuka Na Ekranie:

7 kwietnia 2019 (niedziela) godz. 16.00 – W OGRODZIE ARTYSTY MALARZA. amerykański IMPRESJONIZM Z FLORENCE GRISWOLD MUSEUM W OLD LYME (CONNECTICUT)

Podążając za tematyką poruszoną w filmie „Portrety ówczesnych ogrodów: od Moneta do Matisse’a” prezentowanego w trzecim sezonie cyklu „Wystawa na ekranie”, Phil Grabsky prezentuje swój nowy film osnuty wokół niezwykle popularnej wystawy „Ogród artysty: Impresjonizm amerykański i ruch ogrodów” koncentrującej się na latach 1887-1920 w Florence Griswold Muzeum w stanie Connecticut, powszechnie uważanym za kolebkę amerykańskiego impresjonizmu.

Impresjonizm amerykański wiąże swoje początki z inspiracją twórczością francuskich artystów, jak Renoir i Monet, ale później stworzył własny styl i wytyczył własną ścieżkę. W ciągu trzydziestu lat stał się nie tylko ukochanym stylem malarskim Amerykanów, ale także wiele opowiedział o mieszkańcach Ameryki jako narodzie. Historia amerykańskiego impresjonizmu jest ściśle związana z miłością do ogrodów i chęcią zachowania piękna przyrody w szybko urbanizującym się kraju. W tym celu powstało wiele kół i stowarzyszeń zajmujących się pielęgnacją przyrody i zakładaniem ogrodów. Filmowa podróż do pracowni, sal muzealnych, ogrodów i zabytkowych miejsc w całej wschodniej części Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Francji to prawdziwa uczta dla oczu.
(dystrybucja Cikanek – Na żywo w kinach.pl)

Czas trwania: 87 minut
Przedsprzedaż biletów rusza od środy, 3 kwietnia, w cenie 20 zł (miejsca numerowane)

28 kwietnia (niedziela), godz. 16.00 CARMEN
Georges Bizet „Carmen”

Retransmisja spektaklu z Metropolitan Opera. Ognista Cyganka Carmen sama wybiera sobie kochanków, a jej uroda i temperament nie pozwalają żadnemu mężczyźnie przejść obok niej obojętnie. Oficer Don José pomaga jej uciec z aresztu i przeżywa chwile szczęścia u jej boku, choć przez to staje się dezerterem i bandytą. Gdy zostaje w końcu odrzucony przez niestałą w uczuciach Carmen, zabija ją. Met już dwa razy włączyła operę Bizeta do programu transmisji, bo to tytuł cieszący się największą popularnością wśród widzów zgromadzonych w salach kinowych całego świata. Hiszpańskie rytmy, słynne melodie habanery, seguidilli i kupletów toreadora czynią z „Carmen” wielki operowy przebój. Tym razem polscy widzowie zapewne wyjątkowo skoncentrują swoją uwagę nie na postaci tytułowej, ale na Micaëli i Don Josém, w których role wcieli się operowe małżeństwo: Aleksandra Kurzak i Roberto Alagna.
dyrygent: Louis Langrée
reżyseria: Sir Richard Eyre
scenografia i kostiumy: Rob Howell
światło: Peter Mumford
Obsada:
Clémentine Margaine jako Carmen
Aleksandra Kurzak jako Micaëla
Roberto Alagna jako Don José
Alexander Vinogradov jako Escamillo

Czas trwania ok. 3 godz. 30 min.
Przedsprzedaż biletów rusza od środy,24 kwietnia, w cenie 25 zł (miejsca numerowane)

12 V (niedziela, godz. 16.00) – KLIMT I SCHIELE. EROS I PSYCHE,
dokumentalny, Wielka Brytania (90’) sprzedaż biletów od 8 V 2019

Gdy zamiera ryk armat I Wojny Światowej, w Wiedniu, w sercu Europy Środkowej, kończy się złoty wiek. Imperium austro-węgierskie zaczyna się rozpadać. W nocy z 31 na 31 października 1918 roku, w swoim domu, umiera Egon Schiele. To jeden z 20 milionów zgonów spowodowanych przez zabójczą grypę „hiszpankę”. Umiera patrząc na niewidzialne zło twarzą w twarz, w jedyny możliwy sposób: malując swój autoportret. Ma zaledwie 28 lat, trzy dni wcześniej zmarła jego żona w ciąży. A dopiero co odbyła się jego pierwsza wystawa – celebracja nowej idei malarskiej, która przedstawia niepokój i pragnienia ludzkości – 19 obrazów olejnych i 29 rysunków, wcześniej uważanych za pornograficzne. Kilka miesięcy wcześniej zmarł jego nauczyciel i przyjaciel, malarz – symbolista Gustav Klimt. Od przełomu wieków zasadniczo zmienił on pojęcie sztuki i stworzył nowy prąd artystyczny: secesję. Film dokumentalny „Klimt i Schiele. Eros i Psyche”, opowiada o tym niezwykłym momencie dla sztuki, literatury i muzyki, w którym wśród art krążą nowe idee, Freud odkrywa popędy psychiki, a kobiety zaczynają walkę o uzyskanie niezależności.

18 V (sobota) – NOC MUZEÓW – CENA WSZYSTKIEGO

”The price of everything” to dokument ukazujący jak zaskakujący i abstrakcyjny jest rynek dzieł sztuki. Dokument stawia przed widzem szereg pytań, na które również próbuje znaleźć odpowiedź. Co kieruje rynkiem sztuki na świecie? Co sprawia, ze z pozoru proste dzieła osiągają milionowe kwoty na aukcjach? Czym mierzona jest wartość dzieła?