POLSKIE NAGRODY FILMOWE
ORŁY 2019

W poniedziałek 25 marca, podczas uroczystej gali
w Teatrze Polskim rozdano statuetki Orły 2019.


Aż siedem statuetek powędrowało do twórców „Zimnej wojny”, cztery otrzymał „Kler”, dwiema statuetkami nagrodzono „Kamerdynera”.
„Zimna wojna” okazała się triumfatorką Orłów 2019, zdobywając aż siedem statuetek w kategoriach Najlepszy Film, Najlepszy Scenariusz, Najlepsza Reżyseria, Najlepsza Główna Rola Kobieca, Najlepsze Zdjęcia, Najlepszy Dźwięk i Najlepszy Montaż.

Pozostali nagrodzeni to:
„Fuga” - Gabriela Muskała – odkrycie roku, najlepszy scenariusz
„Jak pies z kotem” - najlepsza drugoplanowa rola kobieca Aleksandra Konieczna, “
„Ślepnąc od świateł”, reż. Krzysztof Skonieczny - najlepszy filmowy serial fabularny
„Książę i dybuk” reż. Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski - najlepszy film dokumentalny
„Trzy billboardy za Ebbing Missouri", reż. Martin McDonagh - najlepszy film europejski

Z tej okazji przypominamy Państwu kilka z nagrodzonych filmów. Oprócz omówionych poniżej, w późniejszym terminie wyświetlimy jeszcze film „Kler”

5 - 11 IV – ZIMNA WOJNA

dramat, reż. Paweł Pawlikowski, Polska, Francja, Wielka Brytania 2018 (84’)
najlepszy film, montaż, reżyseria, scenariusz, zdjęcia, główna rola kobieca, dźwięk

Historia wielkiej i trudnej miłości dwojga ludzi, którzy nie potrafią być ze sobą i jednocześnie nie mogą bez siebie żyć. W tle wydarzenia zimnej wojny lat 50. w Polsce, Berlinie, Jugosławii i Paryżu.
Dystrybucja: Kino Świat

12 - 15 IV – KAMERDYNER

dramat historyczny, reż. Filip Bajon, Polska 2018 (150’)
najlepsza scenografia, najlepsze kostiumy

„Kamerdyner” to opowiedziana z epickim rozmachem, inspirowana prawdziwymi wydarzeniami historia splątanych losów Polaków, Kaszubów i Niemców na tle burzliwych wydarzeń pierwszej połowy XX stulecia.
Mateusz Krol (Sebastian Fabijański), kaszubski chłopiec, po śmierci matki zostaje przygarnięty przez pruską arystokratkę Gerdę von Krauss (Anna Radwan). Dorasta w pałacu. Rówieśniczką Mateusza jest córka von Kraussów Marita (Marianna Zydek). Między młodymi rodzi się miłość.
Ojcem chrzestnym chłopca jest kaszubski patriota Bazyli Miotke (Janusz Gajos), który podczas konferencji pokojowej w Wersalu walczy o miejsce Kaszub na mapie Polski, a potem buduje symbol jej gospodarczego sukcesu: Gdynię.
Traktat wersalski, który daje Polsce niepodległość, sprawia, że von Kraussowie tracą majątek i wpływy. Wszyscy bohaterowie czują, że świat, który znali, wkrótce diametralnie się zmieni. Wśród żyjących obok siebie Kaszubów, Polaków i Niemców narasta niechęć i nienawiść.  Wybucha II wojna światowa. W Lasach Piaśnickich naziści dokonują mordu na ludności cywilnej – pierwszego ludobójstwa tej wojny.
dystrybucja: Next Film

16 -18 IV – FUGA

mystery, psychologiczny, thriller, reż. Agnieszka Smoczyńska, Polska 2018 (100)
odkrycie roku, najlepszy scenariusz

Fuga to obraz z gatunku mystery (charakterystycznego dla twórczości Davida Lyncha), który dotyka problemu „fugi dysocjacyjnej" – zaburzenia wywoływanego długotrwałym stresem i uczuciem braku szczęścia. Człowiek poddany tym emocjom może stracić pamięć, a jego mózg może stworzyć nową osobowość biegunowo odmienną od dotychczasowej. W rolach głównych wystąpili nagrodzeni na Festiwalu Filmowym w Gdyni: Gabriela Muskała („Moje córki krowy”), Łukasz Simlat („Konwój”) i Zbigniew Waleryś („Papusza”). „Fuga” to drugi film fabularny Agnieszki Smoczyńskiej, reżyserki wielokrotnie nagradzanych „Córek Dancingu" – (m.in. : Nagrodą Specjalną Jury za „unikalną wizję i design" na prestiżowym amerykańskim festiwalu filmowym Sundance, wyróżnieniem dla Najlepszego Debiutu Reżyserskiego na Festiwalu Filmowym w Gdyni oraz Polską Nagrodą Filmową Orła 2016 w kategorii „Odkrycie roku").
Alicja nie pamięta przeszłości, nie wie kim jest. Kiedy po dwóch latach od zniknięcia zostaje odnaleziona przez rodzinę, nie chce wracać do dawnego, zapomnianego życia. Nie pamięta miłości do męża i synka. Z czasem do Alicji wracają urywki wspomnień, tworząc niewyraźny i niepokojący obraz tajemnicy – tego co zdarzyło się w przeszłości. Co jest tą tajemnicą? Czy rodzące się uczucia do przed chwilą poznanych męża i syna pozwolą kobiecie zrozumieć przeszłość i zbudować szczęście swoje i rodziny?
dystrybucja: Kino Świat

23 - 25 IV – JAK PIES Z KOTEM

dramat, komedia, reż. Janusz Kondratiuk, Polska 2018 (102’)
najlepsza drugoplanowa rola kobieca

Najnowszy film Janusza Kondratiuka, autora niezapomnianych „Dziewczyn do wzięcia”, to słodko-gorzki obraz relacji rodzinnych, dla którego inspiracją jest prawdziwa historia. Pełna ironicznego humoru wizja nieszablonowej rodziny, z jej konfliktami i rywalizacją, niepozbawiona momentów wzruszenia i autentycznej bliskości.
dystrybucja: Akson Dystrybucja

26 IV - 2 V (1 V - kino nieczynne) - KLER

obyczajowy, reż. Wojciech Smarzowski, Polska 2018 (133'),
najlepsza drugoplanowa rola męska, najlepsza muzyka, najlepsza główna rola męska

Dobra wiadomość dla tych, którzy nie zdążyli obejrzeć filmu „Kler”. Film będziemy ponownie wyświetlać od piątku, 26 kwietnia do 2 maja.
Film został nagrodzony statuetką Orły 2019.

Wojtek Smarzowski, twórca wielokrotnie nagradzanych dzieł: „Wołyń”, „Pod Mocnym Aniołem”, „Drogówka”, „Róża”, „Dom zły” i „Wesele”, wraca z nowym filmem. „Kler” to obraz kościoła katolickiego jako instytucji oglądanej „od strony zakrystii”, rzucający światło na tematy niewygodne, trudne, częstokroć przemilczane, ale też poruszające. Wszystko to ukazane przez pryzmat losów trójki duchownych, których wzloty i upadki udowadniają, że księżom, podobnie jak społeczności wiernych, nic co ludzkie nie jest specjalnie obce. W rolach głównych popis wielkiego aktorstwa dają Arkadiusz Jakubik, Robert Więckiewicz, Jacek Braciak oraz – po raz pierwszy u Smarzowskiego – Janusz Gajos. W doskonałej, pełnej gwiazd obsadzie znaleźli się także m.in.: Joanna Kulig, Katarzyna Herman, Rafał Mohr, Robert Wabich, Henryk Talar i Izabela Kuna.

Przed kilkoma laty tragiczne wydarzenia połączyły losy trzech księży katolickich. Teraz, w każdą rocznicę katastrofy, z której cudem uszli z życiem, duchowni spotykają się, by uczcić fakt swojego ocalenia. Na co dzień układa im się bardzo różnie. Lisowski (Jacek Braciak) jest pracownikiem kurii w wielkim mieście i robi karierę, marząc o Watykanie. Problem w tym, że na jego drodze staje arcybiskup Mordowicz (Janusz Gajos), pławiący się w luksusach dostojnik kościelny, używający politycznych wpływów przy budowie największego sanktuarium w Polsce... Drugi z księży – Trybus (Robert Więckiewicz) w odróżnieniu od Lisowskiego jest wiejskim proboszczem. Sprawując posługę w miejscu pełnym ubóstwa, coraz częściej ulega ludzkim słabościom. Niezbyt dobrze wiedzie się też Kukule (Arkadiusz Jakubik), który – pomimo swojej żarliwej wiary – właściwie z dnia na dzień traci zaufanie parafian. Wkrótce historie trójki duchownych połączą się po raz kolejny, a wydarzenia, które będą mieć miejsce, nie pozostaną bez wpływu na życie każdego z nich.
Źródło: Kino Świat